1. Abstrakt:
Et spørsmål som er til behandling på grunnlag av en forespørsel utenfra eller på initiativ fra organet selv (jf forvaltningslova og offentlighetslova). Begrepet brukes også om selve behandlingsforløpet.
2. Konkret
En sak omfatter de saksdokument, registreringer, påskrifter etc. som oppstår og/eller inngår i behandlinga.
3. I Noark:
En sak inneholder en eller flere journalposter med tilhørende dokument, som er knytta sammen under en felles identitet (saksnummer), og som er beskrevet gjennom en del opplysninger som er felles (saksopplysninger).
4. Avklaring i forhold til Forvaltningslova:
Arkivering og journalføring vil ikke være avgjørende for hva som er "saken" sine dokument og som partene har krav på etter § 18 i Forvaltningslova. Den administrative registreringa og oppdelinga av saka vil avhenge av praktiske hensyn som ikke nødvendigvis fører til samme resultat som lova (Ref: Norsk Lovkommentar 2002, note 442 til forvaltningslova)
I arkivsammenheng skiller en mellom enkeltsaker og samlesaker.
Enkeltsak
omhandler i regelen ei konkret problemstilling initiert eksternt eller internt.
Samlesak
omhandler i regelen flere enkeltsaker av nærskyld karakter som det av praktiske eller juridiske årsaker er naturlig å behandle samla, eksempelvis søknader om kulturstøtte og inntak til skolefritidsordninger og barnehager.
Kommunen bør ha klart definert hva en regner som ei administrativ sak. I tillegg må kommunen også definere hvordan en binder sammen nærskylde saker eller mindre saker som er knytta til et overordna prosjekt, eller ei overordna sak. En må også ha referanser til eventuelle tidligere saker dersom en foretar skarpt periodeskille.