Søk på helse- og omsorgstjenester

Du søker om helse- og omsorgstjenester i HelsaMi.

Overgang til Helseplattformen

I forbindelse med overgang til Helseplattformen den 9. november vil saksbehandlingstjenesten for Helse- og omsorgstjenester i Smøla kommune være stengt for innkommende søknader fra 6.-11.november. 

Dette gjør vi for å sikre at ingen søknader blir liggende i det gamle systemet, når vi skifter over til å motta søknader via HelsaMi.  Etter overgangen til Helseplattformen skal du søke helse- og omsorgstjenester via HelsaMi.

Slik søker du helse- og omsorgstjenester

Logg inn med ID-porten i HelsaMi

 

  1.  Velg Meny
  2. Under “Min helse”, velg: Søknader og vedtak
  3. Velg: Send inn en henvendelse.
  4. Deretter velger du hvilke tjenester du har behov for (eventuelt "usikker på hva slags tjeneste jeg har behov for")
  5. Svar på alle spørsmål 
  6. Velg: Send inn og Fortsett.

Gi pårørende tilgang

Du kan også gi dine pårørende tilgang i HelsaMi, slik at de kan bistå med å søke. Velg: Meny | Del journalen min med andre | Gi tilgang til pårørende | Gi andre tilgang | Inviter venner eller familie | Fyll ut skjema og send.

Din pårørende vil da motta en link på epost der de må logge seg inn og legge inn fødselsdatoen på den som har gitt dem tilgang.

Deretter kan pårørende bytte bruker i sin egen app og få tilgang til sin pårørende også i HelsaMi.

Søke for personer uten samtykkekompetanse 

Ønsker du tilgang til å søke for noen uten samtykkekompetanse kan du søke om dette i HelsaMi her.


Publikumssenteret kan gjerne bistå deg med søknaden.

Søknadsfrist

Det er ikke søknadsfrist, søknader behandler vi fortløpende.

Hva skjer videre?

  • Du vil motta bekreftelse på innsendt søknad.
  • Svar på søknad kommer innen 4 uker.
  • Hvis vi ikke klarer det, vil vi kontakte deg og fortelle hvor lang tid vi tror det vil ta.

For å forsikre oss om at du får det tilbudet som passer best for deg, kommer vi vanligvis på hjemmebesøk. Avtale om hjemmebesøk gjør vi med deg eller den du har gitt fullmakt.

Du kan få innvilget en eller flere helse- og omsorgstjenester. 
Når du søker helse- og omsorgstjenester er det tildelingsenheten i kommunen som behandler søknaden.

Koordinerende enhet

Hvis du har behov for koordinering av helse- og omsorgstjenester over lengre tid, kan du ha rett til å få utarbeidet Individuell plan (IP) eller få tildelt en koordinator.

Klage

Får du ikke tilbud om helse- og omsorgstjenester, vil vi gi deg en begrunnelse for dette.
I svaret får du også informasjon om hvordan du klager. 
Saksbehandleren din kan hjelpe deg med å klage.

Digital reservasjon 

De som har reservert seg mot digitale tjenester, kan hente søknadsskjema og fullmaktsskjema i papirformat på Publikumssenteret.