1 Bakgrunn
Rammene for kommunale vann- og avløpsgebyr fastsettes i kommunal forskrift. Fra 2012 er kommunens adgang til å kreve inn vann- og avløpsgebyrer hjemlet i lov om kommunale vass- og avløpsanlegg. Forurensningsforskriften fra 2004 fastsetter de overordnede rammene for gebyrene og hovedreglene om utregning og innkreving. Bakgrunnen for utarbeidelse av ny forskrift er at kommunen ønsker en ny forskrift som er bedre tilpasset dagens forhold.
Vann- og avløpsgebyrene i Smøla kommune bygger på selvkostprinsippet, det vil si at kommunens kostnader med å frembringe tjenestene skal dekkes inn gjennom de gebyrene som abonnentene betaler. Kommunen har etter forurensningsforskriften ikke anledning til å tjene penger på tjenestene.
Over- eller underskudd i det enkelte år skal henholdsvis avsettes til eller trekkes fra bundne driftsfond. Avsatt overskudd fra det enkelte år tilbakeføres til abonnentene i form av lavere årsgebyrer i løpet av en femårsperiode. Tilsvarende vil fremførbare underskudd dekkes inn over årsgebyret i løpet av en femårsperiode. Vann- og avløpsgebyrene skal ikke brukes til å finansiere andre deler av kommuneforvaltningen.
2 Oppsummering
I forslag til ny forskrift er tilknytningsgebyret utformet slik at boligeiendommer skal betale per boenhet, mens næringseiendommer skal betale etter kategorier avhengig av utvendig diameter på inntaksledningen. En fast sats oppleves å være mer rettferdig for abonnentene enn en sats som for eksempel er avhengig av størrelse på bygningen. Dette begrunnes med at kommunens kostnader er hovedsakelig knyttet til administrativ registrering av ny abonnent.
Ny vann- og avløpsforskrift foreslår å videreføre et todelt årsgebyr for både vann og avløp, med en fast og variabel del. Det er foreslått at bolig- og fritidseiendommer skal betale et fastgebyr per boenhet, mens næringseiendommer skal betale fastgebyr etter fastsatte kategorier basert på vannforsyningskapasitet. Bakgrunnen for inndelingen i kategorier er at kommunen må ta hensyn til at kommunens infrastrukturkostnader knyttet til vann og avløp er forholdsmessig høyere for storforbrukende abonnenter enn for en boligeiendom.
Den variable delen av gebyret fastsettes som hovedregel etter målt forbruk, men for abonnenter som ikke har vannmåler må kommunen stipulere forbruket. Ved stipulert forbruk foreslås det i ny forskrift at forbruket beregnes ut fra eiendommens bruksareal (BRA) etter NS-3940, i henhold til et forholdstall mellom bruksareal og vannvolum. I forslag til ny forskrift foreslås det en omregningsfaktor på 1,2 m3 per m2 bruksareal.
Simuleringen nedenfor viser en sammenligning av VA-gebyrene i 2025 ved ny og gjeldende VA-forskrift. Grønn bakgrunn i tabellen nedenfor betyr at abonnenten vil betale mindre etter ny forskrift enn i dag, mens rød bakgrunn betyr at abonnenten vil betale mer etter ny forskrift. Disse fargekodene er brukt gjennomgående utover i notatet. Det er tatt utgangspunkt i fire ulike nivåer for målt og stipulert forbruk.
Årsgebyr vann inkl. mva. | m3 | Gjeldende | Ny forskrift |
Enebolig - målt | 170 | 8 574 | 6 268 |
Enebolig - stipulert | 200 m² | 7 949 | 8 021 |
Liten butikk - målt | 150 | 7 949 | 5 767 |
Stort lagerbygg - stipulert | 1500 m² | 18 883 | 57 138 |
Tabell 1 - Simulerte vanngebyrer ved ny og gammel forskrift
Årsgebyr avløp inkl. mva. | m3 | Gjeldende | Ny forskrift |
Enebolig - målt | 170 | 9 059 | 7 214 |
Enebolig - stipulert | 200 m² | 8 409 | 9 265 |
Liten butikk - målt | 150 | 8 409 | 6 628 |
Stort lagerbygg - stipulert | 1500 m² | 19 784 | 66 144 |
Tabell 2 - Simulerte avløpsgebyrer ved ny og gammel forskrift
Forutsetninger: Det hefter en viss usikkerhet til beregningene i notatet, siden det er en del eiendommer som i utgangspunktet får et høyt stipulert forbruk. Det er flere av eiendommene som bør installere vannmåler og i simuleringene har vi tatt hensyn til at flere eiendommer kommer til å installere vannmåler. Det er derimot utfordrende å anslå hvor mange det vil være. Kommunens selvkostresultat i 2025 og planlagt aktivitetsnivå vil også påvirke gebyrene for 2026.
3 Forslag til ny forskrift for vann og avløp
I dette kapittelet skisseres hovedtrekkene og spesielle forhold i forslaget til ny forskrift for vann og avløp.
3.1 Tilknytningsgebyr
Ved tilknytning til kommunalt vann- og/eller avløpsnett er det abonnenten som står for rørleggerkostnaden. Kommunen har dermed ikke direkte kostnader knyttet til tilknytningen. Kommunens kostnader er hovedsakelig knyttet til administrativ registrering av ny abonnent.
I forslag til ny forskrift er tilknytningsgebyret foreslått krevd ved hendelsene beskrevet i forskriftens § 2.1 første ledd bokstav a til c.
Tilknytningsgebyret er utformet slik at boligeiendommer skal betale per boenhet, mens næringseiendommer skal betale etter kategorier avhengig av utvendig diameter på inntaksledningen. En fast sats antas å oppleves som mer rettferdig for abonnentene enn en sats som er avhengig av for eksempel bygningsstørrelse.
Det legges ikke opp til å ilegge tilknytningsgebyr ved til-/påbygg av eksisterende eiendom.
Samlede inntekter fra tilknytningsgebyr avhenger av nybyggings- og etableringsaktiviteten i kommunen og vil variere fra år til år. Dersom gebyrsatsen er høy vil mange tilknytninger medføre at tilknytningsgebyrinntektene utgjør en betydelig andel av årets totale gebyrinntekter. Dette vil kunne påvirke muligheten til å holde årsgebyret stabilt, siden årsgebyret må reduseres ved overskudd på selvkostkalkylen. Et lavt nivå på tilknytningsgebyret er i tråd med anbefalingen fra Norsk Vann.
Gebyrsatsen fastsettes årlig av kommunestyret og vil fremkomme av gebyrregulativet.
3.2 Todelt årsgebyr
Ny vann- og avløpsforskrift foreslår et todelt årsgebyr for både vann og avløp, med en fast del og en variabel del (tilsvarende alternativ 2 i figur 1). Valget av en todelt gebyrmodell begrunnes i at dette bedre vil fange opp tjenestenes kostnadssammensetning, samt at det gir anledning til å differensiere den faste delen av årsgebyret.
Samlede abonnementsgebyrinntekter skal fortrinnsvis dekke gebyrtjenestens forventede kapitalkostnader (kalkulatoriske renter og avskrivninger). Disse kostnadene kan ansees som faste og forbruksuavhengige.
3.3 Abonnementsgebyr (Fastledd)
I forslaget til ny forskrift foreslås det å videreføre at bolig- og fritidseiendom skal betale abonnementsgebyr som en fast sats per boenhet. Det begrunnes med at bolig- og fritidseiendom utnytter infrastrukturen likt uavhengig av bruksareal.
Nærings- og kombinasjonseiendom skal betale abonnementsgebyr etter fastsatte kategorier i gebyrregulativet. Bakgrunnen for inndelingen i kategorier er at kommunen må ta hensyn til at kommunens infrastrukturkostnader knyttet til vann og avløp er forholdsmessig høyere for storforbrukende abonnenter enn for en boligeiendom.
Dagens forskrift og regulativ er ikke samstemt om hvordan næringseiendommer skal betale abonnementsgebyr, sammenligningen tar derfor utgangspunkt i det vedtatte gebyrregulativet for 2025.
Næringsabonnenter i ny forskrift vil bli inndelt i fem ulike kategorier som gir fra ett til tjuefire abonnementsgebyrer. Tabell 3 viser en oversikt over antall fastledd (abonnementsgebyr) basert på vannforsyningskapasitet. Dette gjelder for nærings- og kombinasjonseiendommer. Med kombinasjonseiendom menes eiendom hvor det både er næringsbygninger og bygninger for bolig.
Næringskategorier | Antall fastledd | m3 lav | m3 høy | Abonnenter vann | Abonnenter avløp |
Kategori 1 | 1 | 0 | 300 | 175 | 38 |
Kategori 2 | 3 | 300 | 1 000 | 196 | 22 |
Kategori 3 | 6 | 1 000 | 3 000 | 73 | 2 |
Kategori 4 | 12 | 3 000 | 6 000 | 4 | 1 |
Kategori 5 | 24 | 6 000 | 20 000 | 1 | 0 |
Tabell 3 - Oversikt over næringskategorier, antall fastledd og antall abonnenter i hver kategori.
Den enkelte eiendom skal betale et gitt antall abonnementsgebyr etter denne tabellen basert på eiendommens høyeste vannforbruk i årene 2022-2024. Dette er en god og tilgjengelig approksimasjon på forsyningskapasitet til den enkelte eiendom og dermed også på kommunens infrastrukturkostnader per storforbrukende næringseiendom. Praksisen er i bruk i flere kommuner.
Andre mål på vannforsyningskapasitet, som ledningsdimensjon, kan være mindre tilgjengelig for kommunen, og gir nødvendigvis ikke et godt bilde på hvor mye kapasitet som trengs for den enkelte eiendommen fremover.
Uten en slik vekting ville hver næringsabonnent bare betalt ett abonnementsgebyr uavhengig av eiendommens relative andel av kommunens produksjons-/håndteringskapasitet. Dette ville resultert i en uheldig skjevdeling av kapitalkostnadene mellom bolig- og næringseiendommer. Antall fastledd følger en avtakende funksjon gitt vannforbruk.
3.3.1 Endring av tilordnet kategori for abonnementsgebyr
Det er ikke lagt opp til at tilordnet kategori for den enkelte eiendom skal kunne endres på basis av en reduksjon i vannforbruket. Det er flere årsaker til dette:
- Fastleddet skal dekke kommunens kostnader knyttet til den teoretiske leveringskapasiteten til hver abonnent.
- Kommunens infrastruktur avskrives lineært over 40 år[1] slik at de faste kostnadene er relativt stabile over tid og er upåvirket av endringer i den enkelte abonnents varierende vannforbruk.
- Siden kommunens kostnader innenfor vann og avløp i sin helhet skal dekkes av abonnentene medfører endringer av kategoritilhørighet en kostnadsforskyvning fra en gruppe abonnenter til en annen.
- Dersom en abonnent gis anledning til å «søke» om tilordning til en annen kategori vil dette kunne få en uheldig smitteeffekt samtidig som det kan føre til en uønsket «etterspørsel» etter politisk (sær-)behandling.
- Stadig endring av kategoritilhørighet for et stort antall næringsabonnenter kan påføre kommunen kostnader med å oppdatere fakturasystemet.
Arbeidsgruppen anbefaler å revidere kategoritilhørighet ved jevne mellomrom, f.eks. hvert femte år. Vi anbefaler da å se på forbruksdata fra årene 2024 og frem til sist avleste målerstand for den enkelte eiendom. Det høyeste vannforbruket i perioden bør legges til grunn for kategoritilhørighet.
Enkelte næringseiendommer har ikke vannmåler og betaler følgelig abonnementsgebyr etter areal, som et resultat av stipulert forbruk. Dersom slike eiendommer utstyres med vannmåler, bør kommunen endre tilordnet kategori etter det første året med måleravlesninger.
Samlet inntekt fra abonnementsgebyr skal fortrinnsvis dekke kommunens kapitalkostnader, dvs. kostnader knyttet til kommunens infrastruktur. En abonnent kan redusere årsgebyr for vann og avløp ved å senke vannforbruket.
3.4 Variabelt gebyr
Regelverket gir begrensede muligheter til å differensiere det variable forbruksgebyret. Det anbefales å operere med samme gebyr per m3 for alle abonnentgrupper.
Gebyret fastsettes som hovedregel etter målt forbruk for øvrige eiendommer og unntaksvis etter stipulert forbruk der vannmåler ikke er installert.
Ved stipulert forbruk foreslås det i ny forskrift at forbruket beregnes ut fra eiendommens bruksareal (BRA) etter NS-3940, i henhold til et forholdstall mellom bruksareal og vannvolum. Forholdstallet fremgår av gebyrregulativet.
Gebyr for midlertidig tilknytning er innarbeidet i bestemmelsen om gebyr etter målt forbruk (variabel del av årsgebyret). Imidlertid kan kravet om vannmåler fravikes dersom vannforbruket kan fastsettes på andre måter. I tilfeller der det ikke er mulig å installere vannmåler kan kommunen fastsette et stipulert forbruk.
Det er i skrivende stund forslag om utvidet levetid, se link for mer info. Regjeringen.no
3.5 Omregningsfaktor for stipulert forbruk
Regelverket understreker at det stipulerte forbruket skal i størst mulig grad tilsvare reelt forbruk. I dagens gebyrregulativ for Smøla stipuleres helårsboliger til et årlig forbruk på 150 m3 vannforbruk, uavhengig av areal. Ifølge Norsk Vann (2011) bør omregningsfaktoren for stipulert årlig forbruk ligge mellom 1,1–1,3 m3 per m2 bruksareal. I forslag til ny forskrift foreslås det en omregningsfaktor på 1,2 m3 per m2 bruksareal. Det betyr at en bolig med 100 m2, stipuleres til 120 m3 vannforbruk. Forholdstallet fastsettes i gebyrregulativet.
3.6 Særskilt om vannmåler mv.
Gjeldende forskrifter tar utgangspunkt i at vannmålere eies av kommunen. I forslag til ny forskrift videreføres dette. Abonnentene betaler i dag en årlig leie for anskaffelse og vedlikehold av vannmåleren.
I forslag til ny forskrift åpnes det for at kommunen kan fastsette årsgebyret skjønnsmessig etter purring dersom abonnenten unnlater å foreta avlesning. Kommunen kan selv foreta avlesning uten ytterligere varsel til abonnenten, og kreve særskilt gebyr for dette (oppmøtegebyr for avlesning av vannmåler). Oppmøtegebyret fastsettes årlig i gebyrregulativet og satsen er basert på kostnadsdekning.
4 Gebyrsimulering
Den nye VA-forskriften danner grunnlaget for et nytt gebyrregulativ. Regulativet vedtas årlig av kommunestyret og følgende gebyrsimuleringer er kun en eksempelvis oppstilling. Simuleringen nedenfor viser en sammenligning av VA-gebyrene i 2025 ved ny og gjeldende VA-forskrift. Alle priser inkluderer 25 % mva.
4.1 Abonnements- og forbruksgebyr ved ny forskrift
Tabell 4 og tabell 5 nedenfor viser abonnements- og forbruksgebyr for vann og avløp for ny og gjeldende VA-forskrift. Det er lagt til grunn at abonnementsgebyret skal dekke 100 % av kapitalkostnadene for vann og avløp. Boligeiendom, herunder fritidsbolig, skal betale abonnementsgebyr som en fast sats per boenhet, mens nærings- og kombinasjonseiendommer skal betale abonnementsgebyrer etter vektede kategorier, som igjen er basert på vannforsyningskapasitet (historisk vannforbruk).
Vann 2025 inkl. mva. | Enhet | Gjeldende | Ny forskrift |
Fastgebyr | kr/boenhet | 3 264 | 2 011 |
Forbruksgebyr | kr/m3 | 31,24 | 25,04 |
Tabell 4 - Vann - Forbruks- og abonnementsgebyr for ny og gjeldende VA-forskrift.
Avløp 2025 inkl. mva. | Enhet | Gjeldende | Ny forskrift |
Fastgebyr | kr/boenhet | 3 534 | 2 231 |
Forbruksgebyr | kr/m3 | 32,50 | 29,31 |
Tabell 5 - Avløp - Forbruks- og abonnementsgebyr for ny og gjeldende VA-forskrift.
Som man ser av tabellene kan det tyde på at det blir billigere for alle, når både fast- og forbruksgebyret blir lavere. Kommunen skal kreve inn den samme totale inntekten, men siden vi har flere varer til fakturering blir pris per vare lavere. Eksempelvis når vi stipulerer forbruket basert på hele eiendommens areal får man et større stipulert forbruk til en lavere pris per kubikk.
4.2 Årsgebyr bolig uten vannmåler
Omtrent 75 % av de private vann- og avløpsabonnenter betaler i dag etter stipulert forbruk. Tabell 6, tabell 7 og tabell 8 viser vann- og avløpsgebyrer ved ny og gjeldende VA-forskrift for boligeiendommer med fire størrelser for stipulert forbruk; 70, 120, 200 og 240 m2. Omregningsfaktoren for gjeldende forskrift er varierende, for ny forskrift er omregningsfaktoren justert til 1,2 kubikkmeter per kvadratmeter.
Stipulert - Årsgebyr Vann inkl. mva. | m2 | Gjeldende | Ny forskrift |
Seksjonert leilighet (1 boenhet) | 70 | 7 949 | 4 114 |
Tomannsbolig (1 boenhet) | 120 | 7 949 | 5 617 |
Enebolig (1 boenhet) | 200 | 7 949 | 8 021 |
Enebolig m/hybel (2 boenheter) | 240 | 7 949 | 9 223 |
Tabell 6 - Simulerte vanngebyrer for ulike boligeiendommer uten vannmåler.
Stipulert - Årsgebyr Avløp inkl. mva. | m2 | Gjeldende | Ny forskrift |
Seksjonert leilighet (1 boenhet) | 70 | 8 409 | 4 693 |
Tomannsbolig (1 boenhet) | 120 | 8 409 | 6 452 |
Enebolig (1 boenhet) | 200 | 8 409 | 9 265 |
Enebolig m/hybel (2 boenheter) | 240 | 8 409 | 10 672 |
Tabell 7 - Simulerte avløpsgebyrer for ulike boligeiendommer uten vannmåler.
Stipulert - Årsgebyr VA inkl. mva. | m2 | Gjeldende | Ny forskrift |
Seksjonert leilighet (1 boenhet) | 70 | 16 358 | 8 807 |
Tomannsbolig (1 boenhet) | 120 | 16 358 | 12 068 |
Enebolig (1 boenhet) | 200 | 16 358 | 17 286 |
Enebolig m/hybel (2 boenheter) | 240 | 16 358 | 19 895 |
Tabell 8 - Totalt årsgebyr ved stipulert forbruk for vann og avløp
4.3 Årsgebyr bolig med vannmåler
25 % av de private vann- og avløpsabonnenter betaler i dag etter målt forbruk. Tabell 9, tabell 10 og tabell 11 viser vann- og avløpsgebyrer ved ny og gjeldende VA-forskrift for boligeiendommer med fire ulike størrelser for målt forbruk; 55, 140, 170, 220 m3.
Målt - Årsgebyr Vann inkl. mva. | m3 | Gjeldende | Ny forskrift |
Seksjonert leilighet (1 boenhet) | 55 | 4 982 | 3 388 |
Tomannsbolig (1 boenhet) | 140 | 7 637 | 5 517 |
Enebolig (1 boenhet) | 170 | 8 574 | 6 268 |
Enebolig m/hybel (2 boenheter) | 220 | 10 136 | 7 520 |
Tabell 9 - Simulerte vanngebyrer for ulike boligeiendommer med vannmåler.
Målt - Årsgebyr Avløp inkl. mva. | m3 | Gjeldende | Ny forskrift |
Seksjonert leilighet (1 boenhet) | 55 | 5 321 | 3 843 |
Tomannsbolig (1 boenhet) | 140 | 8 084 | 6 334 |
Enebolig (1 boenhet) | 170 | 9 059 | 7 214 |
Enebolig m/hybel (2 boenheter) | 220 | 10 684 | 8 679 |
Tabell 10 - Simulerte avløpsgebyrer for ulike boligeiendommer med vannmåler.
Målt - Årsgebyr VA inkl. mva. | m3 | Gjeldende | Ny forskrift |
Seksjonert leilighet (1 boenhet) | 55 | 10 303 | 7 231 |
Tomannsbolig (1 boenhet) | 140 | 15 721 | 11 851 |
Enebolig (1 boenhet) | 170 | 17 633 | 13 482 |
Enebolig m/hybel (2 boenheter) | 220 | 20 820 | 16 199 |
Tabell 11 - Totalt årsgebyr ved målt forbruk for vann og avløp
4.4 Årsgebyr næring med vannmåler
Tabell 12, tabell 13 og tabell 14 nedenfor viser vann- og avløpsgebyrer ved ny og gjeldende VA-forskrift for næringseiendommer. Det er tatt utgangspunkt i fem tenkte bedrifter for målt forbruk.
Næring - Årsgebyr Vann inkl. mva. | m3 | Gjeldende | Ny forskrift |
Liten butikk | 150 | 7 949 | 5 767 |
Forretningsbygg | 400 | 15 759 | 16 049 |
Forretningsbygg med stort areal | 1 500 | 50 120 | 49 626 |
Idrettsanlegg | 4 000 | 128 214 | 124 292 |
Produksjonsbedrift | 8 000 | 253 164 | 248 584 |
Tabell 12 - Simulerte vanngebyrer for ulike næringseiendommer
Næring - Årsgebyr Avløp inkl. mva. | m3 | Gjeldende | Ny forskrift |
Liten butikk | 150 | 8 409 | 6 628 |
Forretningsbygg | 400 | 16 534 | 18 417 |
Forretningsbygg med stort areal | 1 500 | 52 284 | 57 351 |
Idrettsanlegg | 4 000 | 133 534 | 144 012 |
Produksjonsbedrift | 8 000 | 263 534 | 288 024 |
Tabell 13 - Simulerte avløpsgebyrer for ulike næringseiendommer
Næring - Årsgebyr VA inkl. mva. | m3 | Gjeldende | Ny forskrift |
Liten butikk | 150 | 16 358 | 12 395 |
Forretningsbygg | 400 | 32 293 | 34 466 |
Forretningsbygg med stort areal | 1 500 | 102 404 | 106 977 |
Idrettsanlegg | 4 000 | 261 748 | 268 304 |
Produksjonsbedrift | 8 000 | 516 698 | 536 608 |
Tabell 14 - Samlet årsgebyr næring for vann og avløp
4.5 Årsgebyr næring uten vannmåler
Tabell 15, tabell 16 og tabell 17 nedenfor viser vann- og avløpsgebyrer ved ny og gjeldende VA-forskrift for næringseiendommer som ikke har installert vannmåler. Det er tatt utgangspunkt i fem tenkte bedrifter for stipulert forbruk. Som nevnt tidligere er stipulert forbruk grunnlaget for abonnementsgebyret for disse eiendommene.
Næring - Årsgebyr vann uten måler inkl. mva. | m² | Gjeldende | Ny forskrift |
Mindre butikk - stipulert | 250 | 18 883 | 9 523 |
Stor butikk - stipulert | 500 | 18 883 | 21 057 |
Nedlagt småbruk - stipulert | 750 | 18 883 | 28 569 |
Lagerbygg - stipulert | 1 000 | 18 883 | 42 114 |
Stort lagerbygg - stipulert | 1 500 | 18 883 | 57 138 |
Tabell 15 - Simulerte vanngebyrer for ulike næringseiendommer
Næring - Årsgebyr avløp uten måler inkl. mva. | m² | Gjeldende | Ny forskrift |
Mindre butikk - stipulert | 250 | 19 784 | 11 024 |
Stor butikk - stipulert | 500 | 19 784 | 24 279 |
Nedlagt småbruk - stipulert | 750 | 19 784 | 33 072 |
Lagerbygg - stipulert | 1 000 | 19 784 | 48 558 |
Stort lagerbygg - stipulert | 1 500 | 19 784 | 66 144 |
Tabell 16 - Simulerte avløpsgebyrer for ulike næringseiendommer
Næring - Årsgebyr VA uten måler inkl. mva. | m² | Gjeldende | Ny forskrift |
Mindre butikk - stipulert | 250 | 38 666 | 20 547 |
Stor butikk - stipulert | 500 | 38 666 | 45 336 |
Nedlagt småbruk - stipulert | 750 | 38 666 | 61 641 |
Lagerbygg - stipulert | 1 000 | 38 666 | 90 672 |
Stort lagerbygg - stipulert | 1 500 | 38 666 | 123 282 |
Tabell 17 - Samlet årsgebyr næring for vann og avløp
5 Nærmere om sentrale regler
Lov om kommunale vass- og avløpsanlegg, samt tilhørende forskrift, sier at kommunene kan dekke inn inntil 100 % av sine kostnader til vannforsyning og avløpshåndtering gjennom gebyrer. Videre sier lovens tilhørende forskrift at gebyrene skal bestå av engangsgebyr for tilknytning og årlige gebyrer. Ved beregning av selvkost bør de til enhver tid gjeldende retningslinjer for beregning av selvkost for kommunale betalingstjenester legges til grunn.
De årlige gebyrene skal enten beregnes på grunnlag av vannforbruk alene, eller en todelt gebyrordning med en fast og en variabel del. Figur 1 skisserer de to alternativene.

Figur 1 - Vann- og avløpsgebyrer
Kapitlene nedenfor er en presentasjon av hjemmel og ulike valg kommunen kunne ha tatt i arbeidet med ny gebyrforskrift for vann- og avløpstjenestene.
5.1 Tilknytningsgebyr
Tilknytningsgebyret er et engangsgebyr. Det skal ikke kreves nytt gebyr ved ominnredning eller bruksendring. Kommunen har anledning til å vedta i lokal forskrift at det skal kreves et tillegg i gebyret ved tilbygg eller påbygg. Kommunen kan da bestemme at tilleggsgebyret bare skal betales når utvidelsen utgjør et visst minsteareal.
5.1.1 Kostnadsgrunnlag
I forskriften med kommentarer er det ikke spesifisert hvilke kostnader som skal dekkes inn gjennom tilknytningsgebyret, men intensjonen er at det skal dekke en forholdsmessig del av kommunens samlede kostnader med vannforsyning og avløp. Gebyret skal beregnes for den enkelte faste eiendom eller for den enkelte boenhet på eiendommen.
5.1.2 Anledning til å kreve inn gebyret
Plikt til å betale engangsgebyr for tilknytning oppstår når en ellers gebyrpliktig eiendom blir bebygd, eller når gebyrplikt for bebygd eiendom inntrer etter lov om kommunale vass- og avløpsanlegg § 3. Kommunen bestemmer når gebyrene forfaller til betaling. Det kan ikke stilles krav om betaling av tilknytningsgebyr før utstedelse av byggetillatelse.
5.2 Årsgebyr
5.2.1 Beregningsmåte
Årsgebyr kan beregnes på to forskjellige måter. Gebyret kan beregnes utelukkende på bakgrunn av vannforbruk, eller kommunen kan velge en todelt gebyrordning hvor årsgebyret består av en fast og en variabel del hvor den variable delen beregnes utfra vannforbruk. Vannforbruket kan enten være målt eller stipulert ut fra bebyggelsens størrelse. Det er ikke tillatt å fastsette minimumsgebyrer. Dersom årsgebyret beregnes ut fra stipulert forbruk, skal det stipulerte forbruket i størst mulig grad tilsvare reelt forbruk.
Hvis vannforbruket stipuleres, skal bebyggelsens areal legges til grunn, da dette antas å gi best uttrykk for vannforbruket over en lengre periode.
Kommunen avgjør selv om tidligere arealberegninger skal benyttes, eller om det skal foretas ny beregning. Kommunen må i den kommunale forskriften redegjøre for de beregningsprinsippene som ligger til grunn for å fastslå stipulert forbruk for ulike bruksareal. Det kan tas hensyn til bebyggelsens art og bruk, samt eiendommens størrelse og beskaffenhet. Prinsipielt gjelder at vannmengde inn = avløpsmengde ut.
Både kommunen og den enkelte gebyrpliktige kan kreve at årsforbruket skal fastsettes ut fra målt forbruk. Den enkelte gebyrpliktige må selv bekoste slik måling, og målingen må utføres med vannmåler etter kommunens anvisning.
5.2.2 Eiendom som ikke brukes som bolig (næring mv.)
For næringseiendom og andre eiendommer som ikke brukes som bolig, er hovedregelen at årsforbruket, eventuelt den variable delen av årsgebyret, beregnes på grunnlag av målt vannforbruk. Er det ikke installert vannmåler, kan det fastsettes særlige regler eller inngås særlige avtaler om beregning av gebyret.
Kommunen har begrenset adgang til å sette lavere gebyrer for disse eiendommene enn det som ville følge av kommunens ordinære beregningsmåte for boligeiendommer. Det er ikke adgang til å fastsette en ren kvantumsrabatt for storforbrukere av vann.
For gartnerier, gårdsbruk og annen virksomhet hvor avløpsmengden avviker vesentlig fra vannforbruket, kan det inngås avtale basert på avvikende avløpsmengde. Det kan gjøres fradrag for vann som går inn i bedriftens produkter, eller av andre grunner ikke slippes ut i avløpsnettet fra næringseiendommer og andre eiendommer nevnt ovenfor.
For eiendom der kommunens kostnader ved vannproduksjonen er vesentlig lavere enn den øvrige vannproduksjonen, kan forbruksgebyret for vann reduseres etter avtale.
Det kan beregnes økt avløpsvannmengde i forhold til målt vannforbruk dersom overvann føres til avløp. For eiendommer med installert sprinkleranlegg kan det gjøres særlige avtaler slik at kommunens kostnader blir dekket.
5.2.3 Fastsettelse av særlige regler
Det kan fastsettes særlige regler for eksempel for bebyggelse som bare er i bruk deler av året, som har et særlig stort areal i forhold til vannforbruk og avløpsmengde eller som har tomt som medfører stort vannforbruk. Andre kriterier, som for eksempel gebyrpliktiges privatøkonomi, antall personer eller antall våtrom i huset, kan ikke legges til grunn for gebyrberegningen. Bestemmelsen gir adgang til å fastsette ulike beregningsmåter for eiendommer med ulik bruk. Dette innebærer ikke at selve prisen per m3 vann/avløp kan settes forskjellig for de ulike eiendommene.
5.2.4 Abonnementsgebyr (fast del i todelt modell)
En eventuell fast del (abonnementsgebyr) skal være stabil og ikke avspeile variasjon i forbruk. Den faste delen av årsgebyret bør ikke hindre den enkelte abonnent i å kunne påvirke eget årsgebyr gjennom å regulere vannforbruket. Ved ressursknapphet kan kommunen vurdere å fastsette gebyret på grunnlag av forbruk alene, det vil si at gebyret bare er basert på en forbruksavhengig variabel del.
Generelt er det vanlig at den faste delen gjenspeiler de faste kostnadene (typisk kapitalkostnader) knyttet til tjenesten. Samtidig anbefales det at abonnementsgebyret ikke overstiger 50 % av årsgebyrinntektene. Dette for å fremme vannsparing.
5.2.5 Ulike gebyrsatser
Utgangspunktet er at de samme gebyrsatsene skal gjelde i hele kommunen. Følgende unntak gjelder:
1. Tilknytningsgebyret kan differensieres avhengig av om den gebyrpliktige har betalt refusjon etter plan- og bygningsloven eller andre former for opparbeidelseskostnader for tekniske anlegg som er utført etter planer godkjent av kommunen. Regler om differensierte gebyrsatser må fastsettes i kommunens forskrift.
2. Det kan fastsettes ulike gebyrsatser for tilknytning- og årsgebyr dersom et vann- eller avløpsanlegg eller større enhet av dette medfører vesentlig høyere eller lavere kostnader enn de øvrige. Det kan kun fastsettes lavere gebyrsatser dersom kostnadene med å forsyne forbrukerne med vann i et vannforsyningsområde er mindre kostbart enn i et annet vannforsyningsområde i kommunen. Med gebyrsats menes kostnad per måleenhet for årsgebyr eller tilknytningsgebyr. Forbrukerkjøpsloven gir imidlertid forbruker mulighet til å kreve et passende prisavslag på levert vann dersom vannkvaliteten er dårlig i perioder.
3. Det kan videre fastsettes ulike gebyrsatser for tilknytnings- og årsgebyr for ulike boligkategorier, der det er ulike kostnader forbundet med betjening av ulike boligkategorier. For eksempel kan det fastsettes lavere gebyrsatser for blokkleiligheter på bakgrunn av at kostnadene med ledningsnett er lavere per boenhet for disse boligkategoriene enn for mer spredte boligenheter.
4. Det kan fastsettes høyere gebyrsats for avløpsvann som er mer forurenset enn vanlig kommunalt avløpsvann, og som det koster kommunen mer å behandle.
Begrensninger som fremgår ovenfor, gjelder ikke fordelingen av den faste delen av årsgebyret ved bruk av todelt gebyrordning.
5.2.6 Andre forhold
Kommunen kan ikke ilegge tilleggsgebyr eller øke gebyrsatsen ved manglende etterlevelse av pålegg. Imidlertid kan kommunen kreve dekket faktiske direkte kostnader som kommunen har pga. manglende etterlevelse av pålegg knyttet til den enkelte eiendom.
Ved omlegging eller utbedring av avløpsledninger kan kommunen kreve at eier av tilknyttet stikkledning foretar tilsvarende omlegging eller utbedring.
Unnlater gebyrpliktig å etterkomme pålegg om utbedring av lekkasjer som medfører forurensing kan det fastsettes tvangsmulkt. Vedtak om tvangsmulkt fastsettes i henhold til forurensningslovens § 73. Kommunen har myndighet til å vedta tvangsmulkt på de områdene hvor de etter loven og forskrifter ellers har forurensningsmyndighet. Tvangsmulkten skal ha en størrelse som gjør det ulønnsomt å ikke følge kravet. Innkrevd tvangsmulkt tilfaller staten. Se § 9-8 i forslag til ny forskrift.
Om renteplikt ved for sen betaling eller tilbakebetaling av vann- og avløpsgebyrer gjelder reglene i lov 6. juni 1975 nr. 29 om eigedomsskatt til kommunane § 26 tilsvarende. Forfalt krav på årsgebyr er sikret med pant i eiendommen etter panteloven § 6-1.
Lokale forskrifter for fastsettelse av vann- og avløpsgebyrer er fortsatt gjeldende, så lenge de ikke er i strid mot kravene i kapittel 16 i forurensningsforskriften eller inntil kommunen bestemmer noe annet. Forskrifter med minimumsgebyrer skulle vært endret før 1.1.2008.
6 Arbeidsgruppen
Forslag til ny forskrift for vann og avløp er utarbeidet av teknisk enhet i Smøla kommune. Momentum har vært sparringspartner.
Målsetningen med arbeidet har vært å lage en forskrift som er rettferdig, tydelig og fleksibel. Rettferdig: Gebyrene skal gjenspeile de ulike brukergruppenes kostnadsnivå på best mulig måte. Tydelig: Forskriften skal være lett å lese og håndheve med klart og forståelig språk uten uklare, eller vanskelige, formuleringer. Fleksibel: Forskriften henviser til årlige kommunestyrevedtak for gebyrenes størrelse.
Teknisk enhet, Smøla kommune.