Kunstig intelligens (KI) i skolen

I en stadig mer digitalisert verden er det viktig at skolen utnytter og tilpasser seg teknologiske fremskritt for å forbedre mulighetene i læringsarbeidet både for elever og lærere.

Hva er KI i Smølaskolen?

KI i Smølaskolen er en språkmodelløsning for å gi lærer og elever tilgang til å bruke skapende kunstig intelligens på en trygg måte. 

Språkmodellen er utviklet av Avdeling for utvikling og digital innovasjon i Kristiansund kommune, i samarbeid med Digi Møre og Romsdal – Fagnettverk oppvekst.   

 

Hvorfor gjør vi dette?

  • En ressurs for både elev og lærer
    En språkmodell kan være en digital assistent i arbeidet på skolen, har gode allmennkunnskaper og er tilgjengelig 24/7.
     
  • Et utjevnende verktøy
    Det er ikke alle elever som har tilgang til like mye hjelp til skolearbeid hjemme som andre elever. På skolen skjer det også at elever blir sittende for seg selv og vente på hjelp. Dette kan en språkmodell hjelpe til med.
     
  • Bedre tilpasset opplæring
    En språkmodell svarer så godt den kan på spørsmål og oppdrag den får av brukeren, og ut fra hva brukeren sier at den selv trenger. Dette gir muligheter for elevene til å få svar tilpasset akkurat det de lurer på og med utgangspunkt i hva de forstår.
     
  • Tilpassing til samfunnet rundt oss
    Elever og lærere får mulighet til å bli kjent med og utnytte den nyeste teknologien på en trygg og kontrollert måte. Elever (og lærere) får hjelp til å uttrykke meninger og til å fremme disse i aktuelle situasjoner og ulike former.
     
  • En trygg måte å bruke Kunstig intelligens på
    De fleste KI-tjenestene på nettet er bak både pålogging og betaling. Lærere og elever har behov for tilgang til en KI hvor de slipper å betale for tilgangen, verken med penger eller opplysninger.